2018/2019

Za nami już 3 „Lekcje wrażliwości”. W związku z tym, że październik to Międzynarodowy Miesiąc AAC,  minione spotkania dotyczyły komunikacji alternatywnej. Czterech dzielnych przedszkolaków poznało tajniki jak „Mówić bez słów”.

Pierwsze spotkanie rozpoczęliśmy od omówienia znaczenia pojęcia AAC. Następnie wspólnie stworzyliśmy plakat przedstawiający sposoby porozumiewania się poprzez gest, obraz, emocje i słowa. Dzieci dowiedziały się także co to takiego piktogram i jak posługiwać się obrazkami
w komunikacji. Wspólnie przeczytaliśmy książeczki do czytania uczestniczącego. Bawiliśmy się także w pantomimę. Każdy przedszkolak dostał zadanie, by za pomocą mimiki i gestów wyrazić proste komunikaty. Na koniec każdy stworzył swoje osobiste piktogramy, by przekazać bez słów zdanie „Lubię chodzić do przedszkola”.

Kolejna lekcja obfitowała w pokazywanie. Dzieci dowiedziały się czym jest Makaton (program językowy w postaci systemu gestów i symboli graficznych). Wspólnie nauczyliśmy się pokazywać tekst piosenki pt.: „Mam w domu pieska” z wykorzystaniem gestów Makatonu. Następnie oglądaliśmy krótki film, w którym rówieśnicy prezentowali piosenkę w języku migowym. Dzięki temu nauczyliśmy się 3 „Grzecznych słówek”: dziękuje, przepraszam i proszę.

Ostatnie zajęcia zostały poświęcone osobom niesłyszącym. Po wysłuchaniu opowiadania
o chłopcu z niedosłuchem pt.: „Ślimak” próbowaliśmy, tak jak jego bohater, czytać proste słowa z ruchu warg. Główną atrakcją lekcji była prezentacja aparatów słuchowych. Przedszkolaki miały okazje je założyć oraz wypróbować ich działanie na własnych uszach. Na koniec każdy nauczył się migać swoje imię.