Przedszkolaki już wiedzą, jak w bezpieczny sposób korzystać z Internetu!

Luty to miesiąc, w którym wszystkie przedszkolaki z „Krainy Marzeń” obchodziły Dzień Bezpiecznego Internetu 2021. W zależności od grup wiekowych, nauczyciele przeprowadzili zajęcia dotyczące „sieci”.

Na początku dzieci szukały odpowiedzi na pytanie: „Czy Internet wygra ze światem?”. Okazało się, że owszem, możemy usłyszeć głos i śmiech przyjaciela, wykorzystując w tym celu takie urządzenia, jak np. Skype lub Messenger. Ale gdybyśmy mieli ochotę poczuć zapach świeżo pieczonego, przez babcię, drożdżowego ciasta…niestety w tym przypadku Internet okaże się zupełnie nieużyteczny.

Kolejna zabawa polegała na przedstawieniu następujących logotypów: Google, Skype, Instagram, Facebook, Spotify, YouTube, Wikipedia. Przedszkolaki bez problemu je rozpoznały oraz określiły, do czego służą. Podczas tej aktywności słusznie zauważyły, że z wymienionych narzędzi trzeba korzystać w sposób mądry i przemyślany, gdyż „jak się pisze na Facebooku złe komentarze i obraża innych, to może to doprowadzić nawet do tragedii” (cytat przedszkolaka).

Po takim wstępie przyszła pora na poznanie nowego przyjaciela, Necia. Był on sympatycznym robocikiem, który wprowadził chłopca o imieniu Jaś w tajniki Internetu. Jak się okazało, omawiany Internet ma dobre strony, ale niestety również bardzo złe. Necio opowiedział koledze o Sieciuchach, czyli takich paskudnych stworzeniach, które przekazują w Internecie nieprawdziwe informacje, obrażają innych przykrymi komentarzami i wyzwiskami lub podają się za ludzi, którymi nie są (niebezpieczne kontakty). W końcu wszyscy stwierdzili, że przyszedł czas na grę ruchową, która połączy wszystkich członków grupy w „internetową sieć”. Była to niezwykle radosna, ale też pełna skupienia zabawa, do której jedynym niezbędnym rekwizytem był kawałek wełny.

Bardzo ważna okazała się dyskusja na temat korzyści i zagrożeń w „Sieci”. Do pozytywnych aspektów korzystania z Internetu dzieci zaliczyły: możliwość rozmów, przekazywania sobie informacji, pracy, czytania książek, słuchania muzyki, nauki, robienia zakupów, oglądania filmów. Natomiast negatywne wartości to bezsprzecznie: przekazywanie nieprawdziwych i nieodpowiednich treści, za długie używanie Internetu oraz związanymi z nim narzędziami, przykre komentarze i wyzwiska oraz niebezpieczne kontakty.

Ostatnim elementem warsztatów było omówienie dwóch historyjek, które miały zwrócić uwagę na konsekwencje zbyt długiego korzystania z Internetu. Pierwsza bohaterka – Asia – nie wzięła sobie do serca rady mamy i cały dzień spędziła z tabletem w ręku. Jak można łatwo się domyślić, takie postępowanie spowodowało zmęczenie, ból oczu, uszu, a nawet głowy, co w efekcie może prowadzić do nieprawidłowego rozwoju mózgu. Na szczęście druga bohaterka – Julka – postąpiła dużo rozsądniej: w odpowiednim momencie odłożyła tablet i zdecydowała się na spacer w towarzystwie mamy. Dzięki temu była wypoczęta, zrelaksowana i pełna energii.

Powyższe zajęcia uświadomiły dzieciom, jak duży wpływ na ich życie ma rozsądne korzystanie zarówno z Internetu, jak i wszystkich elektronicznych urządzeń.